Skip directly to content

Na plodnost i ženské obtíže pomohou mléčné výrobky

Na plodnost i ženské obtíže pomohou mléčné výrobky

S přáním otěhotnět u nás naráží zhruba 15 % párů na zdánlivě neřešitelný problém. Ženské obtíže související s menstruačním cyklem potrápí až 50 % žen. Jednodušší je snažit se těmto nepříjemnostem předcházet než je následně řešit. Proto myslete na dostatečný příjem mléka a mléčných výrobků.

Kde všude konkrétně mohou mléčné výrobky pomoci? „Tyto potraviny pozitivně působí na náš organismus při úpravě plodnosti u žen obézních i s podváhou a u žen s polycystickými ovarii," vysvětluje PhDr. Karolína Hlavatá, Ph.D. v rámci kampaně na podporu mléka a mléčných výrobků Bílé plus. „Zároveň zmírňují premenstruační syndrom a příznivě ovlivňují plodnost u obézních mužů."

Nadváha a plodnost
Poruchy plodnosti bohužel rostou, můžeme mluvit o civilizační chorobě. Souvisí samozřejmě i s odkladem mateřství na vyšší věk. V USA se odhaduje, že problém s otěhotněním má nejméně 11 % párů v reproduktivním věku. Toto číslo reprezentuje více než 10 miliónů párů!
„Přítomnost neplodnosti a anovulačních cyklů souvisí s BMI - tedy s hmotností. Plodnost je optimální při „normální" hmotnosti a již v pásmu nadváhy klesá stejně jako při nižší hmotnosti. Základem léčby neplodnosti je tedy úprava tělesné hmotnosti," zdůrazňuje odbornice. „Již úbytek o 5-10 % oproti výchozí hmotnosti přináší zvýšení šancí na početí."
Nezbytnou součástí redukční diety jsou mléčné výrobky. Proč právě tyto produkty?
„Výrobky z mléka jsou totiž výborným zdrojem kvalitních bílkovin a jak je známo, ty mají velkou sytící schopnost. Současně mléčné výrobky snižují výsledný glykemický index potravin a pomáhají udržovat vyrovnanější hladinu krevního cukru," objasňuje expertka. „Chrání aktivní svalovou hmotu a zabraňují poklesu bazálního metabolismu. Jsou samozřejmě zdrojem vápníku, který snižuje pocit hladu a zabraňuje poklesu aktivní svalové hmoty. Čili máte menší hlad, shazujete tuky a zachováváte svaly."

Podvýživa a plodnost
Nejen nadváha, ale i podvýživa komplikuje možnost otěhotnět. Tělesná hmotnost a procento tělesného tuku jsou totiž rozhodující faktory pravidelné menstruace a plodnosti.
„Při poklesu množství tuku v těle pod 22 % se u většiny žen objeví nepravidelná menstruace. K poruchám menstruačního cyklu dochází také při rychlé redukci tělesné hmotnosti o 10-15 %," upřesňuje specialistka. „Podvyživené ženy mají nízké hladiny folikulostimulačního hormonu, luteinizačního hormonu, estradiolu a leptinu v krvi. Nízká hladina estrogenů zvyšuje riziko dalších zdravotních komplikací, jako je například osteoporóza a onemocnění srdečně cévního systému."
Pro úpravu plodnosti jsou tudíž rozhodující normalizace tělesné hmotnosti.

Muži a plodnost
Udává se, že muži jsou příčinou neplodnosti páru ve 40-50 % případů. Muži s nadváhou (BMI nad 25) nebo s BMI pod 20 mají nižší koncentraci a počet spermií než muži s normální tělesnou hmotností.
„Vysoké i nízké hodnoty BMI snižují počet spermií se správnou kvalitou. Příčinou neplodnosti u obézních mužů je endokrinní dysbalance - zejména nižší hladiny testosteronu a zvýšené hladiny estrogenů. Léčba neplodnosti u obézních mužů v prvé řadě spočívá v redukci tělesné hmotnosti omezením kalorického příjmu a zvýšením fyzické aktivity."
Výzkumy u zvířat naznačují, že k početí napomáhá vápník. „Spotřeba vápníku u spermií se zvyšuje v posledních okamžicích před oplodněním, kdy spermie potřebují „energetickou bombu" k průniku do vajíčka. Tím se zvyšuje pravděpodobnost oplodnění."

Vitamín D a plodnost
Nejnovější studie ukázaly, že tento „zázračný" vitamín má vliv i na fyziologii reprodukce. Jak konkrétně?
„Vitamín D pozitivně ovlivňuje tvorbu pohlavních hormonů a za jeho pomoci byla prokázána i větší úspěšnost IVF (mimotělního oplodnění) u žen. Působí příznivě i na endometriózu, velmi nepříjemné gynekologické onemocnění," popisuje odbornice. „U mužů pozitivně ovlivňuje kvalitu spermatu a hladinu androgenů. Léčba vitaminem D může zvýšit hladinu testosteronu."

Polycystická ovaria
Problematika PCOS je velmi podobný metabolickému syndromu. Postihuje 5-10 % žen, přičemž 35-45 % z nich (dle některých zdrojů až 80 %) je obézních.
„Typický je hyperandrogenismus a anovulační cykly - k tomu mnohdy zvýšené ochlupení, vypadávání vlasů, akné a cysty na vaječnících," vyjmenovává PhDr. Karolína Hlavatá, Ph.D. „PCOS provází i inzulinorezistence - asi 20 % žen má již ve 30 letech poruchu glukózové tolerance - tedy stav, kdy se ještě nejedná o rozvinutou cukrovku 2. typu, ale jistá porucha je již přítomná."
Základem léčby je vždy dieta o nižším obsahu tuků a nižším energetickém příjmu. Pokles hmotnosti a snížení obvodu pasu vede k poklesu androgenů, zmírnění nadměrného tělesného ochlupení a poklesu inzulinu. Zároveň dochází k úpravě ovulačních cyklů a obnovení plodnosti.
„U žen s PCOS byl prokázán pozitivní vliv suplementace vápníkem a vitaminem D na tělesnou hmotnost, dozrávání folikulů, regulaci menstruačního cyklu a snížení hladiny androgenů. Právě kombinaci vápníku a vitamínu D obsahují mléko a mléčné výrobky."

Dysmenorea
Syndrom, který charakterizuje bolesti podbřišku různé intenzity a „kvality", postihuje za život 30-50 % žen. Objevuje se těsně před menstruací a končí většinou druhý až třetí den krvácení. Častými příznaky jsou bolesti zad, hlavy, nevolnost, zvracení a kolapsové stavy.
„Předpokládá se, že v pozadí tohoto syndromu je zvýšená aktivita hladkého děložního svalstva, která způsobuje snížení krevního průtoku, nedostatek kyslíku ve tkáni, a tím i bolest na podkladě ischémie. Pro zmírnění potíží i v prevenci vzniku se uplatňuje vápník. Proto je doporučována konzumace 3 porcí mléčných výrobků denně."

Mléčné výrobky a nádorová onemocnění u žen
Mléko obsahuje kyselinu vakcenovou, rozvětvené aminokyseliny, kyselinu máselnou, syrovátkové proteiny, vitamin D a vápník. Tedy faktory, které by se potenciálně mohly uplatňovat v prevenci nádorového onemocnění prsu.

Pár rad na závěr
Pro zajištění plodnosti je tedy nejdůležitější: „Udržení nebo dosažení optimální tělesné hmotnosti u obou pohlaví, pravidelná pohybová aktivita a vyvážená pestrá strava s dostatkem bílkovin (doporučovány 3 porce mléčných výrobků denně), zeleniny, ovoce (zdroj antioxidačních látek), zinku (tmavé maso, mléko, mořské plody), selenu (ořechy, vnitřnosti, mořské ryby) a kyseliny listové (listová zelenina)," shrnuje PhDr. Karolína Hlavatá, Ph.D. v rámci kampaně na podporu mléka a mléčných výrobků Bílé plus. Více informací na www.bileplus.cz