Skip directly to content

Vitamínová bomba? Dejte si mléko a mléčné výrobky!

Vitamínová bomba? Dejte si mléko a mléčné výrobky!

Potřebuješ vitamíny, měla bys jíst více ovoce a zeleniny - slýcháme ze všech stran. Jenže četné množství vitamínů neobsahují jen již zmíněné potraviny, ale také mléko a mléčné výrobky.

Možná vás to překvapí, ale právě mléko, jogurty, sýry, zákysy a další mléčné výrobky jsou považovány za základní zdroje vitaminů a minerálních látek. Obsahují jich široké spektrum.

„Z minerálních látek se jedná konkrétně o vápník, hořčík, sodík, draslík, fosfor, chlor, železo, měď, zinek, selen, jód," upřesňuje PhDr. Karolína Hlavatá Phd. v rámci projektu na podporu mléka a mléčných výrobků Bílé plus. „Z vitaminů to jsou jak vitaminy rozpustné v tucích (A, D, E, K), tak i vitaminy B skupiny. V naší stravě pak mají zvláštní význam: vápník, draslík, fosfor, vitaminy A, D, a B12, riboflavin a niacin."

Můžeme si tedy dovolit tvrdit, že mléko a mléčné výrobky představují doslova vitamínovou bombu. Jaké množství bychom ale měli ideálně zkonzumovat?

„Abychom byli zdravější, měli bychom za den sníst 2-3 porce mléka nebo mléčných výrobků," vysvětluje odbornice. „To nám pomáhá plnit výživové požadavky na příjem vitaminů a minerálních látek a také zvýšit celkovou kvalitu naší stravy. Některé z obsažených vitaminů fungují jako antioxidační látky, zejména vitamin A, E a minerální látka selen," dodává specialistka.